Seriál Firemní web

Díl 10: Kolik webů vytvořit a jaké návštěvníky získávat

Michal Krutiš, 5.2.2007

V tomto díle se zaměříme na rozhodnutí, zda kalkulovat s jedním velkým e-shopem, který může časem nabízet i nesourodou nabídku produktů, a nebo zda půjdete cestou specializace.

V druhé části článku určíme, zda jsou důležitější noví a nebo vracející se návštěvníci, a jak je oslovit.

Šíře sortimentu a počet vašich e-shopů

Pokud plánujete provozovat e-shop, měli byste hned na začátku zvážit, zda budete mít v budoucnu ambice rozšiřovat sortiment zboží. Důvodů pro rozšíření může být několik. Naleznete volnou niku v trhu, zajistíte si výhodného dodavatele, začnete provozovat kamenný obchod a budete ho chtít využít pro prodej dalšího zboží, apod. Nové zboží můžete buď integrovat do jednoho webu (s jedním designem na jedné doméně) nebo sortiment rozdělíte do více specializovaných e-shopů (obvykle s různým designem, na více doménách). Počítejte s tím již při prvních návrzích funkčnosti a vzhledu e-shopu.

Toto rozhodnutí ovlivnuje nejen architekturu webu, ale i název domény. Využiji příklad z minulých dílů, e-shop prodávající draky. V případě rozšíření nabídky v rámci jediného webu o komplementární zboží, problém nebude. Například vozítka, která za sebou speciální drak táhne a nebo přidání specializovaného bazaru. Problém ale nastane v případě, že začnete nabízet pomůcky pro další adrenalinové sporty, jako je třeba paragliding, rafting. Adresa a jméno webu Draci.cz by byl dost omezující. Více by se hodil název extremni-sporty.cz a nebo nějaké nekonkrétní slovo jako třeba ex3em.cz. Myslete o pár let dopředu!

Výhody jednoho e-shopu

Nevýhody jednoho e-shopu

Obecně lze říci, že jeden e-shop je výhodnější než tvorba a udržování více různých obchodů. Příkladem jednoho obchodu s velmi širokou nabídkou zboží je Vltava.cz nebo Kasa.cz a opačně pak síť obchodů Mall.cz. Nutno říci, že v případě Mallu a skutečně obrovské šíře nabízeného sortimentu je rozdělení do více e-shopů naopak logický krok.

Jaké návštěvníky chcete

Druhá věc, kterou budete muset zvážit a která by měla být jasná již před prvními návrhy webu je typ návštěvníků, které na webu chcete podporovat. Firmě, která poskytuje jednorázové služby nebo úzký sortiment zboží dlouhodobé spotřeby, půjde spíše o nové návštěvníky webu. Například prodej elektrických kotlů, které vydrží desítky let nebo pokládka koberců či realitní služby. Naopak u e-shopů, které prodávají spotřební zboží, například prodejci akrobatických draků a pomůcek pro adrenalinového sporty, budou chtít majitelé těchto webů nalákat jak nové, tak i věrné návštěvníky, potažmo zákazníky.

Jak na vracející se návštěvníky

Od této jednoduché úvahy se pak odvíjí další komunikace s návštěvníkem, více času a peněz se věnuje jinému druhu aktivit. Nového návštěvníka lze přivést reklamou a nebo dobrými výsledky ve vyhledavačích. Na vašem e-shopu budete podporovat především konkrétní produkty. Pokud ale chcete, aby se návštěvníci stále vraceli, zaměřte se více na tvorbu pokročilých funkcí webu a vytváření jeho obsahu. Cílem je zákazníka zaujmout nejen nabídkou konkrétních produktů, ale přesvědčit ho o vaší důvěryhodnosti a nabídnout mu nadstandardní dávku informací. Jak psal kolega David Špinar v minulém díle seriálu, je důležité web aktualizovat a rozšiřovat jeho obsahovou část. Díky tomu budou mít zákazníci důvod se vrátit se k vám a ne ke konkurenci.

Více informací o způsobech, jak získat nové zákazníky, se dozvíte v některém z dalších dílů o plánování marketingových aktivit.

Doporučení prodejci draků

Jaká by byla doporučení prodejci draků. Jméno domény a e-shopu nevztahujte jen k současné nabídce drakům, ale předpokládejte rozšíření sortimentu. Je totiž celkem běžné, že se sortiment e-shopů rozšiřuje. V tomto případě se více zaměřte na věrné, vracející se zákazníky. Důkladně propracujte funkčnost webu, sekci článků a poradny. Umožněte porovnání produktů, přidávání komentářů pod produkty od současných zákazníků a poradnu, jak zboží vybírat. Články nechte psát externími autory. Texty mohou obsahovat návody jak správně pouštět akrobatického draka nebo reportáže ze soutěží. Dále přidejte katalog vhodných sportovišť, klubů, cvičišť/škol. Můžete vytvořit i nějaký věrnostní program s nabídkou určitých slev.

Jistě je to hodně práce, ale bude to vaše konkurenční výhoda a peníze vynaložené na tyto činnosti nebudete opakovaně vydávat do reklamy. Texty vám navíc pomohou v umístění ve vyhledavačích, čímž přivedete i nové návštěvníky. Aktualizovaný a široký obsah vzbudí v očích návštěvníků tolik potřebnou důvěru ve váš web.

Rekl bych, že strategie nízký cen, by mi zde výrazně nepomohla. Jednak jde o hobby zboží, za které zákazníci obecně rádi připlatí, a také v tomto sortimentu v Česku není tak výrazná konkurence jako v jiných odvětvích.

V dalším díle se od kolegy Vladimíra Saura dozvíte o důležitosti analýzy klíčových slov.

Kapitoly

Služby H1.cz

Poradenství pro majitele a autory webových stránek

Myslíte to se svou internetovou prezentací vážně? Nabízíme mnoho zajímavých služeb, které vám mohou pomoci dosáhnout s vaším webem ještě lepších výsledků.

Odkazy

© 2007 H1.cz s.r.o., všechna práva vyhrazena.