Seriál Firemní web

Díl 21: Testování webu a prototypů

Martin Snížek, 9.8.2007

Během vývoje webu budete mít průběžně možnost vyjadřovat se k jeho pracovním verzím. Na co se u nich zaměřit, abyste dosáhli co nejlepšího celkového výsledku, a jak pracovní verze i finální web testovat na skutečných uživatelích, na to se podíváme v tomto díle seriálu.

V posledním díle jste se dozvěděli, jak připomínkovat grafický návrh webu – ten je vlastně takovou první pracovní verzí webu, kterou uvidíte. Po schválení grafiky začne dodavatel vašeho webu vytvářet konkrétní stránky a aplikaci, která za webem poběží. Přitom vám bude postupně zpřístupnovat různé pracovní verze webu, které můžete připomínkovat.

Hned na začátek vám dám jednu dobrou radu: Připomínkujte toho co nejvíce již v prvních verzích webu. Čím víc toho má dodavatel hotové, tím více toho musí předělávat, pokud chcete udělat něco jinak. Obvykle máte v rámci vývoje webu právo na určité množství změn, ale vše má své meze. Takže se snažte připomínkovat co nejdříve, ušetříte si tím čas i peníze.

Co můžete odhalit sami

Vžijte se do uživatelů

Především se zkuste co nejvíce vžít do budoucího uživatele webu (měli byste o něm mít určitou představu díky analýze cílové skupiny, kterou jste se v seriálu zabývali dříve):

  1. Přemýšlejte, jestli jsou pro budoucího uživatele srozumitelné všechny výrazy, které se na webu používají, jestli bude rozumět dělení (struktuře) webu.
  2. Využijte modely (persony) a úkoly návštěvníků, které jste si vytvořili během přípravy webu. Zkuste se převtělit do kůže běžného návštěvníka webu (model vám umožní si ho představit) a simulujte provádění běžných úkolů. Obvykle tím narazíte na problémy, které by vás jinak nenapadly.
  3. Přemýšlejte, jestli na vašem novém webu nechybí nějaké informace, které by návštěvníky zajímaly. (Pomoct vám může pohled na weby konkurence.)

Vybrané parametry webu

Kdybych měl vyjmenovat všechno, co byste měli u webu kontrolovat, musel bych o tom napsat další seriál. Upozorním vás tedy alespoŘ na ty nejdůležitější aspekty:

Nezapomente také na to, že i na fungující verze webu můžete použít pravidla, která jsem vám říkal u testování grafických návrhů.

Kontrola podle návrhu a analýzy

Kromě kontroly, jestli dodavatel plní vaše zadání (návrh) byste se měli u funkčního webu zamýšlet i nad tím, jestli s výsledkem uspějete – jestli takto navržený web je opravdu tím nejlepším, co jste ze sebe dostali po úvodní analýze. Tyto úvahy nepodcenujte: často vám až nad reálným webem dojde mnoho věcí, které vás u návrhu nenapadly (přece jen je navrhování náročné na abstraktní myšlení a všechno se od stolu dobře navrhnout nedá).

Konzultace s odborníkem

Pokud máte známého, který si již nějaký web nechal vytvořit, nebo někoho, kdo se tvorbou webů přímo zabývá, určitě ho požádejte, aby se na prototypy vašeho webu a následné finální dílo podíval. Ani tak samozřejmě nemusíte odhalit všechny zásadní chyby, ale lepší něco než nic (nejlepším řešením je samozřejmě poradit se se specializovaným odborníkem).

Testování na uživatelích

Nic vám nepomůže tak, jako když si otestujete web na skutečných lidech. Uživatelé mohou na vašem webu něco přehlížet, něco špatně pochopit, hledat určité informace na špatných místech, zadávat špatné hodnoty do formulářů, nechápat rozdíly mezi vašimi produkty, mohou jim na webu chybět určité informace (a může se vyskytnout spoustu dalších problémů). Na světě pravděpodobně neexistuje tak empatický člověk, aby všechny podobné chyby odhalil sám. Proto se použitelnost webů testuje na skutečných uživatelích. Základní test si můžete vyzkoušet snadno sami:

  1. Připravte si pro uživatele pár úkolů, které budou na webu dělat. (Pomohou vám v tom uživatelské scénáře, které již máte připravené z dřívějších fází.)
  2. Sežente si lidi, kteří by aspon hypoteticky mohli váš web někdy používat, a pozvěte si je k sobě (nebo se můžete vypravit za nimi). Může se jednat klidně o vaše známé či rodinné příslušníky (za předpokladu, že váš web příliš neznají).
  3. Berte si uživatele jednoho po druhém k počítači, do prohlížeče nahrajte svůj web a sami si sedněte za ně.
  4. Každému uživateli zadávejte připravené úkoly a sledujte, jak se mu je daří plnit a v čem má problémy. Snažte se do uživatele co nejvíce vžít – pokud vidíte, že má s něčím problémy, ptejte se ho, čemu nerozumí.
  5. Zapisujte si všechno, co zjistíte, a potom, co otestujete posledního člověka, si své poznámky projděte a udělejte si jasné závěry, co na webu udělat jinak.

Při prvním testování si budete mnohokrát klepat v duchu na čelo a říkat si, “jakto že vás to nenapadlo dřív” nebo “jak jste si mohli myslet, že to někdo pochopí”. Každopádně, první testování webu obvykle každého přesvědčí, že se bez něj neobejde, pokud má výsledný web za něco stát. Pamatujte na to a aspon jednou si testování na lidech vyzkoušejte.

Uživatelské testování vám pomůže odhalit chyby, které by na vašem webu denně dělaly stovky či tisíce uživatelů, a kvůli tomu byste získávali zbytečně méně objednávek nebo poptávek. Proto se čas a námaha investovaný do uživatelského testování webu obvykle bohatě vrátí. Na závěr bych vám také rád ještě jednou připomněl radu ze začátku, která platí u uživatelského testování dvojnásob: testujte co nejranější verze webu a co nejvíckrát, klidně v menším rozsahu. Dříve tak přijdete třeba na zásadní chyby v návrhu a budete se moct ještě včas vydat jinou cestou.

Postup pro uživatelské testování, který jsem tu naznačil, samozřejmě není kompletní – chybí v něm mnoho informací a kroků, bez kterých vám testování na lidech nebude přinášet takové výsledky. Mnoho dalších informací můžete zjistit např. v mém článku Uživatelské testování – cesta k úspěšnějšímu webu.

Kapitoly

Služby H1.cz

Uživatelské testování použitelnosti (user testing)

Dobrá použitelnost (usability) webových stránek je podmínkou jejich úspěšnosti. Vaše stránky otestujeme nejmodernějšími metodami a doporučíme vám, jak je zlepšit.

Workshop: Uživatelské testování a tvorba použitelného webu

Workshop je vhodný pro všechny, kdo navrhují, tvoří a spravují komerční webové stránky nebo zodpovídají za jejich obchodní výsledky. Ideálním účastníkem je tedy např. webdesignér firemních webů, projektový manažer webdesignérského studia nebo marketingový manažer starající se o web své firmy.

Odkazy

© 2007 H1.cz s.r.o., všechna práva vyhrazena.