Seriál Firemní web

Díl 23: Copywriting – přehled základních zásad pro marketingové texty

Václav Štrupl, 22.8.2007

Z předchozích částí tohoto seriálu už víte, jak důležité je naplnit svůj web kvalitním obsahem, který uspokojí návštěvníky a přiměje je k objednávce či opakované návštěvě. I když se v dnešní době stále častěji začínají prosazovat alternativní formáty obsahu jako obrázky, videa či interaktivní aplikace, prim hraje stále text. A nejdůležitější z textů jsou ty, které prodávají.

Čím se texty na webu liší od „papírových“ textů

S trochou nadsázky by se dalo říci, že ve všem. Texty zkopírované z papírových letáků, prospektů a katalogů sice mohou obsahovat potřebné informace, není však pravděpodobné, že dobře splní cíle, které od nich na webu očekáváte. Hlavních odlišností je několik:

Co z toho plyne? Pouze převést své tištěné materiály do elektronické podoby a čekat, až se dostaví úspěch, není dobrý nápad.

Specifičtí jsou i internetoví čtenáři

Každý internetový čtenář spěchá. Ač to může znít nadneseně, lidé na internetu čtou neradi, a to především dlouhé texty. Člověk brouzdající internetem většinou přeskakuje mezi jednotlivými kapitolami a rozhodně neprochází text od začátku do konce. Dnešní doba přináší záplavu informací, ve kterých si každý vybírá jen ty, jež ho dokážou skutečně obohatit.

S tím souvisí typický znak návštěvníků internetových stránek – ti stránku nečtou, ale pouze skenují (tzn. nesystematicky procházejí vizuálně nejvýraznější záchytné body). Čtenář obvykle nebývá připraven hluboce se do textu ponořit. Na druhou stranu, pokud obsahuje váš text skutečně hodnotné informace, i na internetu se najde dostatek lidí, kteří jej přečtou od začátku do konce.

Dobrá příprava, základ úspěchu

Práce na kvalitním textu začíná ještě dlouho předtím, než napíšete první řádku. Nejprve se musíte zamyslet nad tím, jaký bude typický čtenář vašeho textu. Pokud vám to pomůže, můžete si sestavit jeho profil – personu. Před napsáním každého textu si pokuste odpovědět na tyto otázky:

Pusťte se do psaní

Když jste úspěšně provedli analýzu svých čtenářů a detailně se připravili, je na čase pustit se do psaní. Obecně platí, že každý copywriter využívá vlastní jedinečný postup, proto nemá smysl tuto fázi detailně rozebírat. Raději se podívejme na tři stěžejní vlastnosti, kterými by měl marketingový text na webu disponovat:

Pište, pište, pište

O psaní textů pro web již byly napsány desítky knih o stovkách stran, proto nelze očekávat, že se všechny zásady z oblasti copywritingu vejdou do jediného článku. Jako vhodné pokračování vám proto doporučím čtivý seriál Marka Prokopa o web copywritingu a dám vám jednu radu na závěr: PIŠTE. Právě praktický trénink je totiž tím nejlepším způsobem, jak se ve psaní textů pro web zlepšit, vyzkoušet si, co funguje, a nabrat tolik potřebné zkušenosti. Pak už jen sledujte, jak mohou kvalitní texty zahýbat s obratem vašeho webu.

Kapitoly

Služby H1.cz

Copywriting - psaní textů pro web

Jediné, čím mohou webové stránky splnit svůj obchodní cíl, je jejich obsah. Vzhled může zaujmout, vytvořit atmosféru, získat důvěru. Prodává ale text.

Odkazy

© 2007 H1.cz s.r.o., všechna práva vyhrazena.