Seriál Firemní web

Díl 24: Spuštění webu

Vladimír Saur, 16.8.2007

Okamžik předvedení nového či rekonstruovaného webu veřejnosti nepodceňujte. Špatná funkčnost či jiný zádrhel může nabourat uživatelskou důvěru a ta se zpět často získává složitě a pomalu. Na co byste tedy neměli zapomenout před spuštěním webu?

Testujte, testujte, testujte

Otestovat co nejvíce ještě před spuštěním webu je základ. Způsobů, jak to provést, je řada:

Před ostrým spuštěním webu vždy pamatujte, že testovací prostředí se nemusí chovat vždy stejně jako prostředí ostré, a snažte se tyto vlivy maximálně vyloučit. I když byly provedeny betatesty, je třeba důkladná kontrola ostré verze webu po spuštění. Zvláštní péči věnujte vyzkoušení nákupního procesu – udělejte si radost a kupte si něco od sebe pro sebe. Pozor dejte také na veškerý doplňkový obsah – často se stává, že na webu zůstane neaktuální nápověda k předchozí verzi.

U hodně navštěvovaných webů nezapomeňte zkontrolovat zatížení serveru, případně zda nepřekračujete parametry hostingu (přidělený prostor, traffic).

Měřit začněte včas

Neodkládejte spuštění analytických nástrojů (jako je např. Google Analytics) na pozdější dobu. Zvláště pokud děláte redesign webu, je vhodné zachovat kontinuitu měření, abyste mohli sledovat důsledky změn. Zkontrolujte, zda jsou měřící kódy na všech stránkách webu, zda se správně měří konverze. Na novém webu bude chvíli trvat, než se hodnoty konverzí ustálí, ale dají se sledovat i další užitečné parametry (např. bounce rate v Google Analytics, reprezentující krátké návštěvy, tedy přibližné procento lidí, které web pravděpodobně nezaujal).

Snažte se sledovat reakce uživatelů, změny v chování na webu pomocí analýzy návštěvnosti. Povrchním anketám typu “Jak se vám líbí naše nové stránky?” je lepší se vyhnout, obvykle se nedozvíte nic jiného, než že ty staré byly lepší – zvyk je železná košile.

Dejte o sobě vědět

Se spuštěním by měla jít ruku v ruce propagace webu. Běžné je vydání tiskové zprávy, publikování PR článku na tematických webech a weblozích. Pokud máte databázi zákazníků, můžete je obeslat informací o novém webu, případně o změnách, nových funkcích a přínosech. Ne vždy je ovšem zdůrazňování mladosti či novosti webu vhodné – v případě prodejních webů působí zavedené, starší weby důvěryhodněji. Začněte neprodleně i s budováním zpětných odkazů – pro začátek registrací webu do nejdůležitějších katalogů.

Zatímco offline kampaně můžete spustit i před zprovozněním webu, kampaně na internetu obvykle ne. Je vhodné nastavit rozlišení online kampaní v analytických nástrojích, abyste mohli vyhodnocovat efektivitu jednotlivých kampaní. V případě redesignu zkontrolujte u kampaní cílové stránky, zvláště pokud jste měnili strukturu webu nebo URL .

Pokud jste nic nepodcenili, můžete se těšit na úspěchy, které vám nový web určitě přinese.

Kapitoly

Služby H1.cz

Poradenství pro majitele a autory webových stránek

Myslíte to se svou internetovou prezentací vážně? Nabízíme mnoho zajímavých služeb, které vám mohou pomoci dosáhnout s vaším webem ještě lepších výsledků.

Odkazy

© 2007 H1.cz s.r.o., všechna práva vyhrazena.