Seriál Firemní web

Díl 25: Propagace webových stránek

Michal Krutiš, 5.9.2007

Internetový marketing lze rozdělit na dva základní směry. Prvním je zaměření na branding, značku. Druhým pak soustředění se na výkon, efektivitu. Toto rozdělení je důležité v okamžiku, kdy plánujete, jaké nástroje internetového marketingu chcete využít.

Brandová reklama

Brandová reklama má za cíl zvýšit důvěryhodnost webu, zároveň chce spojit značku s určitým sortimentem a sdělením. V okamžiku, kdy člověk hledá daný produkt, by si pak měl vzpomenout na konkrétní značku, uvěřit v její důvěryhodnost, solidnost a rozhodnout se zboží koupit na daném webu. Budování značky je běh na dlouhou trať a nelze přesně měřit. A to bohužel ani na Internetu.

Má-li web silnou značku, hraje to roli i při tvorbě ceny. Pokud mají zákazníci k webu/značce důvěru, nakoupí zde častěji i přesto, že na jiných webech bude stejné zboží levnější.

Brandová reklama může být velmi dobře zacílena. Může přímo přivádět zákazníky a bezprostředně zvyšovat prodeje. Ale to není jejím primárním cílem. Prostředky vložené do brandové reklamy jsou obvykle vyšší než okamžité zisky, které kampaň přinese.

Hlavními nástroji brandové reklamy jsou plošné grafické formáty, zejména bannery. Nově se začíná využívat i online video reklama. Dále sem patří různé ikony, loga, sponzorované odkazy, PR články apod.

Výkonová reklama

Výkonová reklama neboli reklama zaměřená na efektivitu nemusí primárně nepodporovat značku, ale má za cíl přímo zvyšovat prodeje. U této reklamy se přísně sleduje, aby každá koruna vložená do reklamy alespoň jednu korunu vydělala.

Mezi hlavní nástroje výkonové reklamy patří PPC systémy, textová reklama, e-mailing. Dále klasické nástroje podpory prodeje, které lze využít i v online prostředí – slevy, bonusové, věrnostní a partnerské programy, soutěže.

Jak začít

Pro začínající i zaběhlé projekty je důležité současné posilování značky i zvyšování prodejů. Pokud se zaměříte pouze na výkonovou reklamu, můžete v delším horizontu přicházet o významnou část potenciálních zákazníků. Obvykle to totiž znamená, že musíte v e-shopu konkurovat především cenou. A na to je internetové prostředí obzvláště kruté. Ceny konkurentů jsou až neskutečně nízké a zákazníci je dokážou rychle najít.

Na druhou stranu úzké zaměření pouze na značku je bez dostatečného finančního polštáře téměř nemožné. Zatímco u výkonové reklamy „nezáleží“ na tom, kolik celkově stojí, vždy by si na sebe měla přinejmenším vydělat, u brandové kampaně často investujeme do budoucnosti.

Které z nástrojů vybrat a jak naplánovat rozpočet

Tomuto tématu jsme se již věnovali v newsletteru Firma online – Jak rozdělit půl milionu na online reklamu. Pro drtivou většinu komerčních webů bude platit tento základní postup:

  1. Zaregistrujte svůj web v katalogu Firmy.cz/Seznam.cz, Centrum.cz a Atlas.cz. Zvažte možnost placených zápisů v katalozích
  2. Spusťte kampaně v PPC systémech Sklik.cz/Seznam.cz a Google AdWords.
  3. Vytipujte si servery, na které chodí vaše cílová skupina, a získejte od nich informace o cenách za reklamu. S nižším rozpočtem se podívejte spíše po odborněji zaměřených serverech. Sice zasáhnete méně lidí a cena za tisíc zobrazení (CPT) může být vyšší než na velkých serverech, ale nepotřebujete tak vysoký rozpočet a získáte zacílené publikum. S větším rozpočtem se můžete poohlédnout po mediální agentuře anebo vyzkoušet systémy pro distribuci reklamy, například BillBoard Media.
  4. Požádejte spřátelené firmy, ať na svůj web přidají odkaz na váš web, případně ať vám napíší doporučení.
  5. Začněte psát články a vydávat newsletter, který zaujme vaši hlavní cílovou skupinu.
  6. Komunikujte e-mailem se svými současnými zákazníky. Informujte je o slevách, výhodných nabídkách a zboží, které se hodí k tomu, co si již koupili.
  7. Pokud máte dostatečně atraktivní produkty, které bude chtít někdo propagovat, spusťte affiliate program.

Závěr

Výše uvedené rozdělení internetové reklamy na dva směry nelze brát zcela striktně. I přes PPC systémy lze podporovat značku, přes plošnou reklamu zase účinně zvyšovat prodeje. Vše závisí na konkrétní situaci a způsobu využití daného nástroje. Důležité ale je si vždy uvědomit, co chcete potenciálním zákazníkům sdělit, a zajistit, aby se toto sdělení neslo napříč všemi nástroji internetového marketingu.

V dalších dílech se zaměříme na popis hlavních nástrojů pro propagaci webu.

Kapitoly

Služby H1.cz

Poradenství pro majitele a autory webových stránek

Myslíte to se svou internetovou prezentací vážně? Nabízíme mnoho zajímavých služeb, které vám mohou pomoci dosáhnout s vaším webem ještě lepších výsledků.

Odkazy

© 2007 H1.cz s.r.o., všechna práva vyhrazena.