Seriál Firemní web

Díl 29: Jak připravit e-mailovou kampaň?

Michael Muselík, 4.10.2007

Potřebujete získat nové či oslovit stávající zákazníky? Nejrychlejším a nejlevnějším řešením je rozeslání e-mailů. Elektronická zpráva je velmi silný marketingový nástroj. Použijete-li jej však nesprávně, můžete napáchat více škody než užitku. Přečtěte si následující informace a dozvíte se, jak postupovat při přípravě e-mailové kampaně.

Ještě než začnete

Najděte si chvilku a odpovězte si na následující otázky.

Až budete mít jasno v těchto odpovědích, můžete pokračovat dále.

Důležité je, abyste měli opravdu zajímavou nabídku či informaci. Vždy se na to dívejte z pohledu čtenáře. Toho v první řadě zajímá, co z toho bude mít. Co mu vaše nabídka či informace přinesou? A bude-li pro něj prospěšné či zajímavé, budete z toho profitovat i vy.

Vaše sdělení pište tak, aby čtenář získal z jeho pohledu něco hodnotného.

Jak vytvořit účinný e-mail?

Nejprve navrhněte rozložení a grafiku vašeho e-mailu. Nejlepší bude, přenecháte-li tuto činnost zkušenému grafikovi, který má praxi s webovou grafikou. E-mail , který na pohled hezky vypadá, mívá také větší účinnost.

Při psaní textu je důležité celé sdělení formulovat jednoduše a přímočaře. Začněte hned tou nejdůležitější informací, kterou postupně rozvedete do podrobností. Je dobré hlavní body zvýraznit pomocí odrážek. Na konci emailu jasně řekněte, co má čtenář udělat a proč. Co tím získá. Je vhodné tuto část výrazněji odlišit, např. orámovat a finální odkaz udělat formou grafického tlačítka.

Pište stručně, jednoduše a zajímavě.

Jak rozeslat e-maily?

A je tu finále. Nejdůležitější částí je samotná rozesílka e-mailů. Máte-li vlastní databázi kontaktů, pak to není žádný problém. Horší situace nastává, pokud nevlastníte databázi e-mailů a musíte ji někde koupit. Existují dva způsoby:

Chcete-li oslovit koncové spotřebitele, kontaktujte některého z provozovatelů freemailových služeb. Při registraci takového účtu je vždy provozovatelem služby podmíněn souhlas se zasíláním obchodních či reklamních sdělení. Při volbě cílové skupiny můžete specifikovat věk, pohlaví, kraj apod. Dále také můžete cílit na skupiny, které mají zájem dostávat informace např. z oblasti cestování, módy, kosmetiky apod.

V případě, že chcete oslovit firmy, pak budete muset oslovit některou se společností, zabývající se databázovým marketingem a prodejem e-mailových adres. Jsou to např. Creditinfo, Nexos.cz, Český marketing.cz, Admass.cz, DirectSoft.cz apod. Můžete si také koupit některou komerční databázi českých firem distribuovaných na našem trhu.

Důležité je znát aktuálnost takových databází. Koupíte-li databázi rok starou, musíte počítat, že se zvýší počet nedoručených e-mailů z důvodu neexistující adresy. Na druhou stranu může být cena takové databáze výrazně nižší. Musíte zvážit případná rizika a nižší účinnost.

Dále je třeba si uvědomit, že účinnost e-mailů klesá nejen s aktuálností databáze, ale i s její kvalitou. E-maily zaslané na adresu tvaru info@firma.cz budou mít podstatně nižší čtenost než e-maily zaslané konkrétní osobě v dané společnosti.

Účinnost e-mailových kampaní, přesněji procento otevřených e-mailů se pohybuje v rozmezí 20 – 60%. Závisí to na atraktivnosti nabídky, známosti značky, sezónnosti a mnoha dalších faktorech.

Ochrana osobních údajů

Máte-li jakoukoli databázi, vlastní či koupenou, musíte vždy dodržet literu zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, který je pro tyto účely doplněn zákonem č. 480/2004 Sb., o službách informační společnosti. Oba výše uvedené zákony stanoví, že před zasláním e-mailu s marketingovou informací je třeba získat souhlas adresáta se zasíláním obchodních informací formou e-mailu.

Součástí e-mailu musí být kontakt na odesílatele a uvedení informace, čím jménem je e-mail rozesílán. Dále je nutné do každé zprávy vložit jasnou a zřetelnou možnost kdykoli odmítnout další zasílání tohoto druhu e-mailů. Konečně je nutné, aby byl takový e-mail označen v předmětu tak, že z něj bude pro příjemce zřejmý jeho marketingový účel, tj. např.: reklama, marketingové sdělení, obchodní sdělení, info o..., newsletter atd.

Jak žádat o souhlas?

Příkladem může být e-mail tohoto znění: "Dobrý den, s ohledem na zákon č. 480/2004 Sb. si Vás dovolujeme požádat o souhlas se zasíláním našich informací z oblasti .......... (prodej knih, prodej nemovitostí atd.). Pokud chcete od nás uvedené informace získávat, klikněte prosím ZDE. " S pozdravem,

......

V předmětu doporučuji přímo uvést: "Žádost o souhlas".

Jak rozesílat e-maily?

Budete-li mít seznam obsahující několik desítek adres, můžete využít váš poštovní program. Pro rozeslání emailů na tisíce adres se však budete muset poohlédnout po speciálním software pro správu a rozesílání e-mailů. Můžete vybírat mezi desktopovým či serverovým řešením. Na trhu najdete pestrou nabídku softwarového řešení pro e-mailové aplikace. Stačí si jen vybrat.

Pokud však nechcete nijak investovat do nákupu programového vybavení a své e-maily nebudete posílat každý den, pak s výhodou využijete některou z webových aplikací, např. Mailkit či Mail.One. Tyto webové aplikace, nabízejí srovnatelný komfort i funkce jako mají profesionální aplikace.

Bude třeba se jen zaregistrovat a pravidelně dobíjet svůj kredit.

Jak často rozesílat e-maily?

Záleží to především na aktuálnosti vaší nabídky či vašich informací. Doporučená frekvence je 1 - 4 krát za měsíc. Můžete každý týden posílat slevy či např. last-minute nabídky zájezdů pro daný či následující týden. Můžete pravidelně rozesílat informační články, které budou vzdělávat vaše čtenáře a budovat s nimi vztah. Velmi oblíbené jsou emaily, zasílané každý týden maminkám o tom, jak se vyvíjí jejich miminko.

Budete-li e-maily rozesílat méně než jednou za měsíc, lidé zapomenou, že se registrovali k odběru nějakého e-mailu.

Nejlepšími dny pro rozesílání emailů jsou úterý a středa. V pondělí lidé probírají své e-mailové schránky a procházejí poštu, která se jim tam nahromadila za celý víkend. A v pátek už zase každý myslí na víkend.

Jaký bude rozpočet takovéto kampaně?

Můžete také realizaci celé kampaně svěřit do rukou odborníků a nechat si celou kampaň udělat „na klíč“ některou z firem, působící na poli e-mailového marketingu.

Kapitoly

Služby H1.cz

Direct e-mail marketing

Direct e-mail marketing patří mezi nejefektivnější způsoby, jak lidem předat vaše sdělení či obchodní nabídku.

Direct e-mail marketing

Direct e-mail marketing patří mezi nejefektivnější způsoby, jak lidem předat vaše sdělení či obchodní nabídku.dfdg

Odkazy

© 2007 H1.cz s.r.o., všechna práva vyhrazena.