Seriál Firemní web

Díl 33: Základní analýza návštěvnosti

Roman Appeltauer, 31.10.2007

Statistiky návštěvnosti jsou velmi podstatným zdrojem informací o lidech, kteří web navštíví. S pomocí analýzy návštěvnosti můžete zjistit, co uživatelé chtěli, jestli je váš web přesvědčil. Analýza návštěvnosti vám také umožní odhalit chyby na vašem webu, vyhodnotit efektivitu kampaní, a ukáže, které vaše aktivity přinášejí ovoce.

Návštěvnost

Vždy se měří počet návštěvníků (uživatelů) a návštěv. Na jejich základě můžete vyhodnocovat loajalitu návštěvníků, průměrný počet návštěv realizovaných jedním uživatelem a poměr nových k vracejícím se uživatelům.

Velmi důležité je rozlišovat a měřit zdroje návštěvnosti. Zdrojem návštěvnosti může být často vyhledavač, PPC reklama, libovolný reklamní banner, ale také jakýkoli web, na kterém je odkaz vedoucí na vaše stránky. Specifickým zdrojem návštěvnosti je tzv. přímý přístup, kterému nepředchází žádná jiná stránka. Uživatel tedy buď zadal přímo adresu do prohlížeče, nebo klikl na odkaz v záložkách či e-mailu.

U přístupů z vyhledavačů a z PPC kampaní je velmi důležité vyhodnocovat dotazy, tedy slova a výrazy, pomocí kterých uživatelé ve vyhledavači hledali. Dotazy položené ve vyhledavačích vypovídají velmi mnoho o záměru a přání uživatele. Tyto dotazy jsou dobrým zdrojem informací jednak pro PPC kampaně, ale slouží také jako inspirace pro zvyšování obchodní účinnosti webu i pro odhad spokojenosti uživatelů.

Chování uživatelů

Uživatelé mají své vlastní důvody, proč na internetu něco hledají a proč přicházejí na vaše stránky. Např. ne každý uživatel přichází do e-shopu kvůli tomu, aby zde nakoupil, a mnoho uživatelů na váš web každý den přichází omylem. Přesto ale analýzou chování uživatelů můžete vyhodnotit, které stránky na vašem webu způsobují, že potenciální zákazníci nakonec neobjednají, nebo naopak můžete zjistit, co asi uživatelé od vašeho webu očekávají a jestli si svůj cíl splnili.

Nejočekávanější akcí uživatele je samozřejmě objednávka, odeslání nějakého poptávkového nebo kontaktního formuláře. Tomuto typu akce říkáme konverze a velmi často (zejména u e-shopů) můžete přiřadit konkrétní (nebo průměrnou) částku, kterou vám takovýto uživatel vydělá. Měříte-li si konverze, vyhodnocujte i konverzní poměr, který vyjadřuje, na kolik návštěv připadá jedna objednávka (podíl počtu konverzí a počtu návštěv). Konverzní poměr odráží schopnost webu získat zákazníka a je vhodné jej měřit samostatně pro jednotlivé zdroje návštěvnosti, zejména pro placené kampaně.

Pokud je na vašem webu existují funkce, které mohou uživatelé použít, určitě jejich využívání měřte. Mezi typické zajímavé funkce patří přidání komentáře, doporučení známému, tisk výrobku, odeslání dotazu, porovnávání zboží, vyhledávání na webu apod. Uživatelé, kteří některou z těchto funkcí použijí, velmi jasně ukazují, že jejich cíl je v souladu s vaším webem. Je tedy pravděpodobné, že tito uživatelé mohou využít vaše služby.

Měřicí nástroj

K dispozici je mnoho měřicích nástrojů, které se velmi liší svými možnostmi. Mezi bezplatnými nástroji je jednoznačnou jedničkou Google Analytics. Umožňuje měření všech zmiňovaných hodnot, navíc i efektivitu kampaní a mnoho dalších údajů, které vám pomohou zkvalitňovat váš web.

Kapitoly

Služby H1.cz

Kurz měření webu pomocí Google Analytics

Kurz je pořádán pro projektové manažery a webmastery, ale i marketingové specialisty, kteří potřebují vyhodnocovat efektivitu kampaní. Kurz se primárně zaměřuje na účastníky, kteří s vyhodnocováním návštěvnosti nemají zkušenosti, nebo mají zkušenosti pouze s jednoduššími měřícími nástroji jako Toplist, Navrcholu apod.

Odkazy

© 2007 H1.cz s.r.o., všechna práva vyhrazena.