Seriál Firemní web

Díl 5: Úkoly návštěvníků na webu

Martin Snížek, 2.1.2007

Před tvorbou webu byste měli vědět, co na něm chtějí návštěvníci dělat. Jestli chtějí nakoupit nebo jen hledají informace, o jaké produkty mají zájem, jak budou postupovat při nákupu. V tom vám pomohou tzv. uživatelské scénáře, které se dnes naučíte používat.

Co je uživatelský scénář

Uživatelský scénář je popis úkolů uživatelů na webu. Jedná se v podstatě o krátké příběhy, které popisují chování lidí na budoucím webu. Uživatelské scénáře se obvykle spojují s personami, které jsem vám ukázal v minulém článku – k jednotlivým personám reprezentujícím typy uživatelů tedy přiřazujete úkoly a úkony, které budou chtít na webu řešit.

Nejlépe bude, když si uživatelské scénáře ukážeme rovnou na příkladu. Předpokládejme internetový obchod s létajícími draky, stejně jako minule – scénáře k těmto personám by mohly být následující:

Alespon základní uživatelské scénáře vás pravděpodobně napadnou samy již z toho, co o svém oboru a zákaznících víte. Pokud už vám vaše fantazie nevystačí nebo se pohybujete v oboru, kde není stanovení scénářů tak jednoduché (takových je také dost), pomůže vám následující:

V čem vám uživatelské scénáře pomohou

Dobře připravené uživatelské scénáře vám umožní navrhnout web přesně pro lidi, kteří ho budou používat, donutí vás respektovat jejich potřeby. Díky uživatelským scénářům se budete neustále zabývat uživateli a nahlížet na cokoliv, co na webu vytvoříte nebo změníte, jejich pohledem.

Z uživatelských scénářů by měla vycházet struktura webu, obsah a rozložení jeho jednotlivých stránek i propojení souvisejících stránek pomocí kontextových odkazů. Měli byste si být jisti, že se návštěvník na vašem webu při žádném scénáři neztratí a najde vždy to, co potřebuje.

Další výhoda uživatelských scénářů je, že podle nich můžete web testovat:

Kapitoly

Služby H1.cz

Poradenství pro majitele a autory webových stránek

Myslíte to se svou internetovou prezentací vážně? Nabízíme mnoho zajímavých služeb, které vám mohou pomoci dosáhnout s vaším webem ještě lepších výsledků.

Odkazy

© 2007 H1.cz s.r.o., všechna práva vyhrazena.