Seriál Firemní web

Díl 8: Možnosti získávání obsahu

Václav Štrupl, 22.1.2007

Důsledná analýza, vhodné zacílení a srozumitelná navigace, to všechno jsou předpoklady kvalitního webu. Teprve vhodně poskládaný obsah je ale rozhodující podmínkou vašeho úspěchu na internetu. Obsah je důvodem, proč lidé váš web navštěvují.

Pokud jste pečlivě četli předchozí články tohoto seriálu, už víte, co jsou to cílové skupiny a uživatelské scénáře a jak s nimi při návrhu webu pracovat. Důležité pro nás budou i při tvorbě obsahu, protože ten by s nimi měl být v každém případě v souladu.

Co tvoří obsah webu

Za obsah webu lze považovat v podstatě všechno, co předává návštěvníkům nějakou informaci. Nejobvyklejší formou obsahu jsou samozřejmě texty, do obsahu se ale počítají i obrázky, videosekvence, schémata, diagramy, a dokonce i některé části navigace. Všem těmto součástem svého webu byste proto měli věnovat patřičnou pozornost.

Základní zdroje obsahu

Pro většinu firemních prezentací jsou základním zdrojem informací již hotové tištěné materiály. Při budování obsahu webu můžete využít:

Při přebírání již hotových materiálů je ale vždy třeba dát dobrý pozor na odlišnost „papírového“ a internetového prostředí. Nezapomínejte, že:

Zapojte své návštěvníky

Když naplníte svůj web dobře zvoleným a upraveným obsahem z vlastních zdrojů, máte několik možností, jak jej dále doplnovat a rozvíjet. Jednou z nejvýhodnějších je zapojení vlastních návštěvníků. Ať už provozujete tradiční firemní prezentaci nebo elektronický obchod, vždy se najde vhodná cesta, jak návštěvníky webu zapojit do tvorby užitečného obsahu.

Typickým příkladem obsahu, na jehož tvorbě se podílejí uživatelé, jsou komentáře, diskusní fóra, často kladené otázky či galerie obrázků. Tyto součásti webu jsou nejen atraktivní a užitečné pro další uživatele, ale často vám mohou výrazně snížit vaše náklady. Kvalitně vybudované a moderované diskusní fórum je typickým příkladem nástroje, který vám dokáže ušetřit peníze, které byste jinak museli investovat do technické podpory svých produktů.

Volně dostupné zdroje obsahu

Kromě vlastního a uživatelsky generovaného obsahu jsou dalším možným pramenem informací volně dostupné zdroje. Mezi ně lze počítat například elektronickou encyklopedii Wikipedia, články publikované pod některou z Creative Commons licencí nebo vzdálené služby jako mapy, předpovědi počasí či měnové kurzy. Čerpat můžete i ze zdrojů dostupných ve formátu RSS.

Při budování komerčního webu byste však měli mít vždy na paměti, že co je volně dostupné, nebývá obvykle stoprocentně spolehlivé. V případě uživatelsky generovaného i volně dostupného obsahu proto platí, že váš web by na něm neměl být nijak závislý. V případě klíčového obsahu vašeho webu pak nedoporučuji jeho přebírání v žádném případě, protože v sázce je příliš mnoho.

Obsah jako konkurenční výhoda

Z předchozího textu může plynout, že naplnit vlastní web obsahem vlastně nemusí být moc náročná práce. Možná si řeknete: Zkopíruji firemní letáky, rozjedu diskusní fórum a zaintegruji mapy od Seznamu a mám vyhráno. Taková cesta jistě existuje, vede ale pouze do průměru.

Chcete-li se odlišit od konkurence a v lepším případě ji předběhnout, měli byste se zaměřit na tvorbu vlastního unikátního obsahu. Pokud provozujete elektronický obchod, nepřebírejte fotografie od dodavatele stejně jako desítky vašich konkurentů, ale nechte si je nafotit od profesionála, propagační stránky ať upraví specialista na psaní textů pro web a diskusní fórum nechť moderuje odborník v oboru. Jen tak získáte rozhodující náskok.

V dalším díle se dozvíte, jak web po vytvoření dále rozvíjet a vyhnout se při tom problémům, které se mohou objevit.

Kapitoly

Služby H1.cz

Copywriting - psaní textů pro web

Jediné, čím mohou webové stránky splnit svůj obchodní cíl, je jejich obsah. Vzhled může zaujmout, vytvořit atmosféru, získat důvěru. Prodává ale text.

Odkazy

© 2007 H1.cz s.r.o., všechna práva vyhrazena.