Seriál Firemní web

Díl 9: Nároky na budoucí rozvoj webu

David Špinar, 29.1.2007

Znám mnoho majitelů webových stránek, kteří si poté, co jim dodavatel dokončil web, spokojeně zamnuli rukama a vlastní web je v té chvíli vlastně přestal zajímat. „Měli“ web, a to přece stačí.

Přesto je tento stav jednou z nejčastějších chyb, se kterou se lze na Internetu potkat. „Mít web“ totiž nestačí. Pokud svůj web pouze máte, pravděpodobně ho máte zbytečně, protože zřejmě nebude plnit cíle, které by plnit mohl.

V tomto článku bych vám rád představil zásadní skutečnost, kterou si v souvislosti se svým webem musíte uvědomit. Váš web potřebuje neustálý pohyb, změnu. Musíte jej rozvíjet, jinak zakrní a konkurence vás nechá daleko za sebou. Správný majitel webu totiž ví, že se o svůj web musí i v budoucnosti starat, připravovat pro něj nový obsah a přemýšlet o nových funkcionalitách.

Pojďme se podívat na několik argumentů, které tuto tezi podporují:

  1. Aktualizovaný obsah budí důvěru. Pokud přijdete na web a v aktualitách naleznete aktualitu z roku 2004, zřejmě si o firmě nepomyslíte nic dobrého. Pravděpodobně vás napadne, zda-li tato firma vůbec ještě funguje.
     
  2. Aktualizovaný obsah motivuje k další návštěvě. Jestliže návštěvník při každé návštěvě webu nalezne něco nového, co ho zajímá, bude mít určitě větší chuť přijít i příště. Pokud mu navíc nabídnete nějakou možnost upozornění na nový obsah (RSS kanály, e-mailový newsletter atp.), jeho příští návštěvu si ještě více pojistíte.
     
  3. Nové funkce vylepšují účinnost webu. Z analýz návštěvnosti můžete jednoduše poznat, jak se lidé na vašem webu chovají. Z této cenné zpětné vazby se pak můžete poučit a svůj web vylepšit o nové funkcionality, které zvýší jeho přesvědčivost a účinnost.
     
  4. Aktualizovaný obsah láká vyhledávače. Roboti vyhledávačů mají rádi stránky, kde se často aktualizuje obsah. Takové stránky indexují mnohem častěji a důkladněji.

Jistě byste sami nalezli ještě mnoho dalších argumentů, které jednoznačně svědčí o tom, že je dobré neusnout na vavřínech a o svůj web se starat a vylepšovat jej.

Pojďme se ale nyní společně podívat na to, o čem byste měli uvažovat v rámci přípravy firemního webu. V rámci plánování a projektování webu už byste totiž měli myslet na to, jakým způsobem by bylo možné web v budoucnosti rozvíjet. Špatná rozhodnutí mohou totiž budoucí rozvoj negativně ovlivnit.

  1. Kvalitní redakční systém. Přimějte svého výrobce webu, aby vám připravil takový redakční systém, ve kterém budete schopni sami jednoduše ovládat veškerý obsah svého webu. Nespoléhejte se na sliby výrobců, že vám budou sami obsah na vyžádání měnit. Redakční systém by vám měl jednoduše a efektivně umožnit přidávat, upravovat i mazat všechen textový obsah, ale i další obsahové prvky, jako jsou obrázky, přílohy atp.
     

  2. Zajištění budoucího technického vývoje. Je velkou chybou se domnívat, že vztah s výrobcem webu končí jeho předáním. Nezapomente, že v budoucnu budete potřebovat upravit i technické části webu, doplnit nějakou funkcionalitu nebo zásadněji změnit grafické šablony webu. Měli byste mít jistotu, že vás v takovém případě dodavatel nenechá na holičkách. Ideální je nějaká průběžná smlouva, která umožní využívat služby výrobce právě v rámci kontinuálního rozvoje webu.
     
  3. Personální zajištění. Je jen málo věcí, o kterých se tak snadno povídá a tak špatně uvádějí v život, jako jsou webové texty. Přitom jsou to právě texty, které z velké části ovlivnují marketingovou přesvědčivost a obchodní účinnost webu. Najděte ve svém týmu někoho, kdo umí srozumitelně a dobře psát, a pověřte ho obsahovou redakční prací na svém webu. Bude tak jasně vymezena odpovědnost i kompetence a texty budou formálně i obsahově konzistentní.
     
  4. Fungující zpětná vazba. Udělali byste velkou chybu, pokud byste postavili svůj web jen na jednostranné komunikaci. Vždyť i uživatelé vám mohou k vašemu podnikání i samotnému webu poskytovat celou řadu užitečných zpětných vazeb. Naplánujte proto pro svůj web důsledné měření a analýzu návštěvnosti (např. Navrcholu.cz nebo Google Analytics), protože z ní se dozvíte, jak návštěvníci web skutečně používají. Připravte dále návštěvníkům možnost, jak s vámi skrze webové stránky komunikovat. Nabízejí se pro to různé kontaktní formuláře, diskuzní fóra, návštěvní knihy atp.

Konkrétních nápadů by mohlo být určitě ještě mnohem více. Je však důležité si uvědomit, že byste o těchto věcech měli přemýšlet ještě před tím, než si detailně naplánujete vlastní web a zajistíte si jeho výrobu. Nezapomente, že web, který se nerozvíjí, je jako kino, ve kterém hrají už třetím rokem stejný film. Oba zejí prázdnotou.

Kapitoly

Služby H1.cz

Poradenství pro majitele a autory webových stránek

Myslíte to se svou internetovou prezentací vážně? Nabízíme mnoho zajímavých služeb, které vám mohou pomoci dosáhnout s vaším webem ještě lepších výsledků.

Odkazy

© 2007 H1.cz s.r.o., všechna práva vyhrazena.